نمایش‌نامه‌ی آنتیگون اثر احمد شاملو


 

 

آنتیگون حماسه‌ی انتخاب است. حماسه‌ی وفاداری، از آن دست تعهدی که به حقیقت اعتبار می‌بخشد. در جهانی که برادر، برادر را می‌کشد، در جهان پرآشوبی که مقتدران دم از قانون می‌زنند و گلوی هم را می‌درند، زنی از دلش فرمان می‌برد، بی‌اعتنا به بازی قدرت، به قیمت جان خویش «نه» می‌گوید.
بهار سال هزار و سیصد و پنجاه شمسی است که احمد شاملو شعر ضیافت را به یاد حماسه‌ی جنگل‌های سیاهکل می‌نویسد. همان سال از ریشه‌های تلخ، از تعهد و مسئولیت می‌نویسد. نمایش آنتیگون محصول سالی‌است که در بهارش ضیافت تقریر شده‌است و در پایان سال، در اواخر اسفند، شبانه‌ی «اگر که بیهده زیباست شب» سروده می‌شود.  شاملو کلیدی‌ترین بخش حکایت، یعنی انتخاب آنتیگون را روایت کرده‌است. آنتیگون شاملو،  آنتیگونِ انتخاب ماست، انتخاب وفاداری و تعهد در بطن تاریخِ دیوانه‌ی بی‌قرارمان.
درست ده سال بعد، این اثر در کتاب فصلنامه‌‌ی کانون نویسندگان و شاعران  گرگان (شماره‌ی ۴ بهار) چاپ می‌شود. پرسش اساسی این متن، یعنی انتخاب انسانی، انقضا ندارد. شاعری آن‌را برنبشته‌است که خود وجدان بی‌خستگی‌مان بود.

فایلِ کتاب را از این آدرس می‌توان دانلود کرد.

درباره‌ی سایت رسمی احمد شاملو

3 comments

  1. با سلام و تشکر فراوان از راه اندازی این سایت در مورد شاملوی عزیز بسیار خوشحالم. متاسفانه لینک دانلود آنتیگون را نتوانستم پیدا کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

  2. متن کامل شعر “غوغابرسرچیست”را کجا پیدا کنم ؟ازراهنمایی شما سپاس گزارم.