توضیح موسسه‌ی الف. بامداد درباره‌ی کتاب « خانه‌ی من در انتهای جهان است»


انسان زاده شدن
تجسد وظیفه بود.

— ا.بامداد

 

کتاب خانه‌ی من در انتهای جهان است (ناشر: نشر مینا، به کوشش سیاوش شاملو، گردآوری تصحیح و ویرایش: بهروز صاحب‌اختیاری، چاپ اول تابستان 1390) که با چنین چینش و گزینش بی‌مسما و فاقد انسجام و ساختار هیچ ارتباطی به میراث گران‌قدر احمد شاملو ندارد، به دلایل زیر مورد تأیید موسسه‌ی الف. بامداد نیست و نمی‌تواند در شمار آثار ارزشمند « ا. بامداد» قرار گیرد:
1. عنوان « منتشرنشده‌هایی از احمد شاملو» در خصوص این کتاب صحت ندارد و چنان که از نشانی منابع و تاریخ نوشته‌ها در پانویس‌ها برمی‌آید این آثار سال‌ها پیش در هفته‌نامه‌ی بامشاد، اطلاعات هفتگی و … چاپ و منتشر شده است.
2. از آن جا که محتویات کتاب خارج از ضوابط نظارتی سرپرستی آثار و موسسه تنظیم و گردآوری شده است، صحت و اصالت مطالب مورد تأیید نیست.
3. حق انتشار اکثر مطالب چاپ‌شده در کتاب در اختیار انتشارات نگاه است، به طور مثال ترانه‌ی تیتراژ فیلم‌نامه‌ی میراث و دیگر مطالب کتاب که سابق در مطبوعات به چاپ رسیده است و نشر مینا بدون اخذ مجوز و بدون اطلاع انتشارات محترم نگاه اقدام به چاپ این مطالب کرده است.
4. عکس‌های کتاب که فاقد کیفیت شایسته‌ی مخاطبین فهیم و گران‌قدر شاملو است بدون ذکر نام عکاس و نیز بدون کسب اجازه از ایشان به چاپ رسیده است.
5. شعری با عنوان مردن قبل از مرگ منسوب به شاملو! مگر هنوز چند قرن از غیاب شاعر گذشته است؟
6. روا نمی‌داریم که میراث فرهنگی‌مان دستخوش این هرج و مرج ناپسند شود که هر کس به خود اجازه دهد، سره و ناسره، پاره‌‌هایی از نوشته‌های دور و نزدیک شاعر و نویسنده‌یی را به سلیقه‌ی خود در مجموعه‌یی گرد آورد ویرایش کند مقدمه بنویسد و با رسم‌الخط مورد علاقه‌ی خود به چاپ برساند.
7. کتاب حاضر ظاهراً « با اشراف دفتر نظارت بر حفظ و نشر آثار احمد شاملو» روانه‌ی بازار آشفته‌ی کتاب شده است. این دفتر اساساً در همان زمان تأسیسش نیز با هدف کتاب‌سازی ایجاد شده بود نه با هدف جامه‌ی عمل پوشاندن به خواست‌ها و وصایای شاعر و نه با هدف خدمت به خوانندگان او. به همین سبب بر خلاف وصایا و سفارش‌های موکد شاعرمان، به چاپ آثاری از او اقدام کرد که وی آن‌ها را « غیر قابل تجدید چاپ» خوانده بود.

موسسه‌ی غیرتجاری الف. بامداد توسط آیدا شاملو (ریتا آتانث سرکیسیان) و ع. پاشایی (که از سال 1368 رسماً از سوی احمد شاملو به عنوان سرپرستان مادام‌العمر نظارت بر چاپ و نشر آثار او تعیین شده‌اند) به یاری دوستان حقوق‌دان، ناشران محترم انتشارات نگاه و نشر چشمه و نیز همراهی دوستانی که مورد تأیید شاعر بوده‌اند طی تشریفات قانونی در تاریخ 15 فروردین 1389  به ثبت رسیده است و مسئولیت تنظیم قراردادها و نظارت بر چگونگی چاپ و نشر آثار او را بر عهده دارد. به این وسیله به اطلاع می‌رساند که زین پس برای رعایت بیشتر حقوق ورثه‌ی محترم احمد شاملو و نیز ادامه‌ی ارائه‌ی آثار بامداد به نحوی شایسته‌ی نام او و شعور خوانندگان آثارش، ناشرین محترم برای تنظیم قرارداد به این موسسه مراجعه فرمایند.

از مباشر و دست‌اندر کاران نشر مینا درخواست می‌شود جهت تعیین تکلیف مجموعه‌ی مزبور به موسسه‌ی الف.بامداد مراجعه کنند. در غیر این صورت ایشان مسئول پیامدهای قانونی خواهند بود.

موسسه‌ی الف. بامداد

 

درباره‌ی سایت رسمی احمد شاملو